TURI Attila,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke

KÖSZÖNTŐ

„Karakter nélkül nem érdemes élni. Mert még egy fűszál is jobb és nemesebb. Ez az, aminek mi, építészek híján vagyunk.” Nari Dossabhai Gandhi

Úgy tűnik, hogy a magyar építészet rendszerváltása, de legalábbis megkésett reformkora éppen most zajlik. Újra van az építésügynek – s így az építészetnek – minisztériuma, s széles körű egyeztetéssel a szakmagyakorlást szabályozó új törvények születtek, amelyek kitöltése, finomhangolása az elkövetkezendő évek feladata. Van TAK, OÉT, BIM, s megannyi rendszer, amiben alkothatunk – de mi a műveink közösségi, kulturális üzenete? Van-e, kell-e? Mit adhat e kárpát/pannon tájon az anyagba legmélyebben bekötött, de szolgálatában legalapvetőbb művészet? Mit adhat a nemzeti, európai és világkultúrához az e tájon keletkezett művek sokasága? Olyan korban élünk, amelyben száz év dogmái rendülnek meg, amelyben axiómák vizsgálatát kell megtennünk, széles goethei időtávlatokban szemlélve általános és helyi értékű kultúránkat.

A helyiérték, a sajátosság a világ egészével összekötő, de egyediséget kiemelő elem. A helyiérték a táj, az emlékek, a történet, a sajátos lelkület, a népszellem esszenciája, építészetben csak itt és csak most megjelenése. A helyes és korszerű, a gyógyító építészet. Helyes, mert inspirációját a fizikai és kulturális környezethez alakítja, korszerű, amennyiben jelen pillanatban sűrítményként magába foglalja eleink kultúráját és impulzusával segíti a közösséget sorsa megélésében, lehetőséget ad általános értékeinek hagyományozására.

A helyiérték az alkotó alázat alapállásának honi megjelenési formája, karaktere, az a minőség, amely a teljes életre mutat – legyen az alkotás, alkotó, vagy használó, éltető közösség. Helyiérték csak egy szélesebb, valódi társadalmi, közösségi konszenzuskereséssel, a kellő helyen, körben és időben végzett párbeszéddel alakítható ki. Az építészet mint alkotótevékenység művészet, azaz hierarchikus, talentumon alapul. Alapja, impulzusai viszont közösségiek, a közhasznon alapulnak, így az éltető, átlátható, valódi párbeszédet folytatni képes csoport akaratán és megegyezésén múlnak, ugyanúgy, mint a haszna – használata – és a fenntarthatósága. Utóbbit nagymértékben segítik a tudomány és a technika újításai, a környezettudatosság és az élhetőség elveinek alkalmazása. Mindez új nézőpontot, a közösség központba állítását követeli meg, mert fenntartó akarat nélkül házaink a gyors szellemi amortizáció útjára kerülhetnek.

Az épület legtartósabb szubsztanciája a közösséget kifejező, azt éltető, lelkesítő kulturális tartalom, ha tetszik, minőség, mely közügy. Házaink születnek, élnek és elmúlnak, ez az élet rendje. S hogy meddig szolgálnak, az függ technikai – építési, installációs – szintjüktől, de leginkább attól, hogy mennyire képesek megfelelni – akár változó – használóik kulturális elvárásainak. Házaink élettartama alapvetően ez utóbbitól függ. A lerövidült életciklusok viszont alapvető helyi és általános ökológiai, valamint kultúrahagyományozó kérdéseket vetnek fel.

Mi tehát az örök a helyiértékben? Tudjuk, hogy minden, mit ember alkot, mint maga is: mulandó. Ugyanakkor a művekben ott van az a halhatatlan szikra, amely gazdagítja azt a színes, harmonikus szövedéket, amelyet magyar építészetnek nevezünk, s amelynek kontúrját nem is kívánjuk megszabni, elég, ha a mintázatában kifejeződő tartalmában, a legmaradandóbb, lélekemelő szépségében gyönyörködünk. Sokféle megfogalmazása látható itt a helyiértéknek, számtalan ideából indul ki a műveknek öt év „terméséből” súlyozott és tematizált csoportosítása. Egyfajta közösségi párbeszéd ez, amelynek nem minden, de – biztos vagyok benne – kellő számú eleméről érezzük, hogy megdobogtatja szívünket, s ez már elég, mert megnyit egy utat a jövő környezetalakítása felé.

 

 

English